In opdracht van provincie Gelderland heeft Kreeft Betonrenovatie & Injectietechnieken de Loenense Brug gerenoveerd.
Bij de renovatie van een brug komt heel wat kijken. Zo moeten er maatregelen genomen worden om te voorkomen dat er afvalstoffen in het water kunnen vallen. Hiervoor werd gebruik gemaakt van dekkleden, wind- en gaasdoek. Ook moet het hele terrein afgezet worden met bouwhekken. Doordat de Loenense brug helemaal verwijderd werd, moesten er loopbruggen en een ponton worden bevestigd. Belangrijk was dat deze na een werkdag terug geschoven konden worden zodat het publiek ze niet kon gebruiken. De brug werd in verschillende gedeeltes verwijderd.
Alle elektriciteit werd van de hamei verwijderd. Na het afkoppelen van de hangstangen kon eerst de balans gehesen worden. Er was een hulpkraan nodig om de balans te kantelen, zodat deze goed op de bokken geplaatst kon worden. Nadat de koppelstukken van de val en de doken van de landhoofden waren uitgehakt, kon ook de val gehesen worden. Dit leverde een spectaculair tafereel op. Door het plaatsen van damwanden werd er een bouwkuip gecreƫerd, zodat men goed bij het beschadigde beton kon. Om schade te voorkomen aan de landhoofden werd de waterstand in de bouwkuip verlaagd tot 1 meter. Alle schadeplaatsen werden uitgehakt, gereinigd met hogedruk stralen en hersteld met hechtmortel.
Afwerking van de brug
Ondertussen werden de balans, hameitorens en val gestraald en geconserveerd waardoor ze meteen voorzien werden van een nieuwe kleur. Na het terugplaatsen van de val werden de doken van de landhoofden en de koppelstukken van de val dichtgezet en afgewerkt met een gietmortel. De scheiding van beide brugdelen werd afgewerkt met een cementgebonden gietmortel. Met nieuw asfalt, een goede slijtlaag, nieuwe markeringen en hekwerk kan de Loenense Brug weer een hele poos mee.